10/05/2015,
by 3media,
- În spatele aparenţei încântătoare se află multă muncă: din culisele mai puţin strălucitoare ale vieţii profesioniştilor din publicitate.
- Ai alege o carieră in publicitate?
- Înainte să începi să ţopăi de bucurie şi să ţipi în gura mare DA!!! (şi să faci şi o crampă musculară de la efort), calmează-te. Această ocupaţie a atras de-a lungul timpului o mulţime de tineri, din care cel puţin un sfert în prezent blestemă ziua în care au ales sa facă o carieră în publicitate.
- Mulţi tineri supra-entuziasmaţi sunt atraşi de publicitate deoarece o percep „deghizată”. Cele mai multe dintre alegerile noastre – gadget-urile la care tânjim, maşinile pe care visăm să le avem, androizii pe care ni-i dorim, hainele la modă cu care am dori să ne îmbrăcăm sau chiar şi doza aia de bere din import pe care ne face placere să o bem – sunt într-o mare măsura influenţate de lumea super-strălucitoare a reclamei.
- Dar lucrurile nu sunt întotdeauna cum par.
- Această afacere profitabilă a publicitătii este, totuşi, mult mai mult decat strălucirea pe care o transmite şi faima pe care o promite. Un job în publicitate înseamnă mult efort iar în lupta dintre creativitate şi eficacitate numai cei mai bine pregătiţi supravieţuiesc.
- Când te gândeşti la publicitate îţi imaginezi o gaşcă de indivizi creativi care îşi pun ideile la lucru, printre căni cu ceai şi cafea şi sub un nor de fum de ţigară. Peste tot sunt împrăştiate bileţele cu tot felul de mâzgăleli iar voci care de care mai convingătoare încearcă să se facă auzite peste muzica din fundal … Totuşi adevărul din spatele acestor pasionaţi şi efervescenti profesionişti din publicitate e ceva mai urât decât iţi imaginezi. E un adevăr care cam pune în umbră distracţia din această industrie.
- Nopţile petrecute la muncă nu sunt întotdeauna distractive. Creativitatea este de cele mai multe ori rezervată pentru festivaluri şi concursuri deoarece clienţii au proprii lor parametri de creativitate şi în cele mai multe cazuri preferă reclame „şablon-izate” şi eficace. Iar ocupaţia asta, cel puţin în primii zece ani, cu siguranţă nu iţi va cumpară o casă frumoasă sau o maşină spectaculoasă.
- Casa din copac
În ciuda faptului că eşti conştient de toate neajunsurile, dacă totuşi re-imaginezi în gând o reclamă tv sau crezi că o reclamă într-un ziar ar putea fi mai puţin încărcată, atunci cu siguranţă locul tău este în publicitate. Este însă important de ştiut în ce domeniu din publicitate ar fi mai potrivite talentele tale.
- Copywriter-ul „Word Doc”
Greşeli de editare, titluri prea lungi în anunţuri, erori gramaticale, indiferenţa privind conţinutul, jargon inutil – toate astea te enervează? Dacă da, atunci bun venit în universul de advertising al copywriter-ului.
- Copywriting-ul nu înseamnă doar caligrafierea sau dactilografierea de cuvinte. Înseamnă de fapt un amestec eficace şi inteligent de idei şi cuvinte. Într-o agenţie de publicitate, ca şi copywriter, menirea ta ar fi să „descoperi” ideea, cu sprijinul abil al colegului tău grafician.
- Deci dacă poţi să „descoperi” ideea la fel de rapid cum ţi-ai face o cafea şi dacă poţi să rezumi brief-ul nesfârşit primit de la client, în doar un rând, atunci aici e locul tău.
- Schiţă/arta
Dacă desenezi în timpul orelor de curs; dacă eşti stăpân pe toate comenzile scurte din Adobe Illustrator/Corel Draw/Adobe Photoshop; dacă nu-ţi place ca alţii să-şi bage nasul în PC-ul tău; dacă poţi evidenţia detalii de design în doar câteva secunde, atunci cu siguranţă aparţii departamentului de grafică.
- “Luxul” service-ului clienţilor
Crezi că-ţi poţi întreţine clienţii cu lungi şi inutile conversaţii telefonice, care pot sau nu avea legătură cu firma lor? Eşti capabil să convingi un copywriter cu toane să scrie câteva randuri pentru o broşură plictisitoare doar prin vorbe şi oferindu-i un ceai ieftin? Deţii primele exemplare din brand-uri de lux şi o pereche de pantofi cu toc criminali (la propriu) şi sexi (dacă eşti femeie) sau cămăşi (cu butoni), cravate (cu ac, bineînţeles), curele, pantofi, stilouri, agende şi suporturi de card (dacă eşti bărbat)? Eşti tentată să-ţi petreci timpul machiindu-te la ora 8am, retuşându-te la pranz şi apoi încă o dată înainte de un cocktail de seară? Atunci eşti bine-venit(ă) în departamentul de service clienţi.
- Toate astea sunt adevărate şi nu într-un mod ofensator. O persoană care se ocupă cu service-ul de clienţi este legătura dintre client şi departamentele de creaţie (copywrite + grafică). Este nevoie de o combinaţie echilibrată de talente de comunicare, cunoştinte uşor exagerate despre client şi un aspect atrăgător într-un mod decent, pentru a menţine satisfăcut un client pretenţios. Un asemenea post, atenţie, este extrem de solicitant şi presupune muuultă răbdare, care nu este tocmai punctul forte al departamentului creativ sau al clientului. Crezi că ţi se potriveşte? Aruncă o privire aici!
- Şi ultimul pe listă …
- Eficientul manager de cont
În viaţa personală abordezi problemele excesiv de raţional? Îti plăceau cel mai mult în facultate „cercetarea şi analiza”? Întâlnirile de prezentare cu clienţii îţi provoacă un val de adrenalină? Cuvinte ca „piaţă”, „competitor”, „calitativ” şi „cantitativ” fac parte din vocabularul tău zilnic? Atunci ar trebui să te ocupi cu planificarea de conturi.
- Un manager de cont ar trebui să se ocupe de nevoile specifice de branding ale clientului şi să dezvolte idei şi strategii de îmbunătăţire a vizibilităţii şi creştere a vânzărilor. Nu e chiar aşa de simplu pe cât pare. Necesită analiza unor cantităţi imense de date socio-economice, demografice, psihologice ale consumatorilor-ţintă şi a cotei de piaţă a produsului clientului. Daca toate astea te atrag mai degrabă decât să te îndepărteze, atunci în „planning” trebuie să lucrezi.
- Deasemenea, coordonatorii media, documentariştii, directorii de producţie şi alţi „ne-creativi” fac parte din „gaşca” ce lucrează în publicitate. Aceşti oameni nu creează efectiv reclame dar sunt la fel de importanţi pentru o agenţie.
- Poţi face faţă presiunii?
- Termene nerezonabile, milioane de repetări, zile de lucru prelungite, dependenţa de cofeină, aciditate, e-mail-uri negative, şedinte cu ţipete în biroul şefului, lipsa vieţii sociale, zile în care părul nu-ţi stă cum trebuie şi altele asemenea au determinat oamenii să-şi schimbe cariera. Publicitatea nu-i o glumă. Pe lângă strălucire şi expunere, e şi multă muncă.
- Partea frumoasă e că profesia asta iţi oferă ocazia să te exprimi, să scapi de cotidian, de programul de la 9 la 17, să faci milioane de oameni să zâmbească, să plângă, să danseze.
- Adaptat de Alina Felea, după http://www.dnaindia.com/analysis/standpoint-would-you-choose-advertising-as-a-profession